Les famílies opten per l’ensenyament en valencià

Comunicat de
premsa d’Escola Valenciana

10.427
més estudien en valencià enguany. Escola Valenciana constata que les
famílies opten per l’ensenyament en valencià quan poden triar, ja que
els Programes Bilingües en valencià són els únics que caminen cap al
plurilingüisme.

DIEGO GÓMEZ: “DES D’ESCOLA VALENCIANA HO TENIM
CLAR, CAL UN MODEL ÚNIC D’ENSENYAMENT PLURILINGÜE VALENCIÀ ADAPTAT A LA
NOSTRA REALITAT SENSE DIFERENCIAR ZONES VALENCIANOPARLANTS I
CASTELLANOPARLANTS, QUE RES TÉ A VEURE AMB ELS MODELS DE GALÍCIA I
EUSKADI”

Hui comença el curs a les escoles valencianes amb un
total de 450.075 alumnes d’infantil i primària dels quals 158.830
estudiaran en Programes d’Ensenyament Bilingües, (PEV i PIL), o siga el
35,2% del total de l’alumnat valencià. Segons Diego Gómez, president
d’Escola Valenciana: “pensem que els xiquets i xiquetes que cada any
tenen oportunitat d’estudiar en els únics programes que actualment
garanteixen la competència lingüística en les dues llengües oficials i
que per ser bilingües tenen molta més facilitat d’aprendre altres
llengües, són uns privilegiats en l’actual sistema educatiu.
Malauradament el 65% de l’alumnat valencià enguany estudia exclusivament
en castellà, o siga en un Programa Monolingüe (PIP) que no s’adapta a
les necessitats educatives de la societat valenciana del segle XXI”

“El
mateix Font de Mora està en contra del monolingüisme educatiu, per tant
està en contra del programa d’ensenyament més establert al nostre
territori, el Programa Monolingüe (PIP), l’únic que falta és establir
una forta política en matèria lingüística per superar aquesta situació
que desagrada inclús al cap de la Conselleria d’Educació”, continua
Gómez.

Enguany la xifra d’alumnat que té oportunitat d’estudiar
en els Programes d’Ensenyament Bilingües a les escoles ha augmentat un
2,1%. En aquest sentit el president d’Escola Valenciana es mostra molt
satisfet “perquè les famílies ho tenen clar a l’hora de matricular quan
se’ls dóna la oportunitat, el problema rau ahí justament, que el
conseller Font de Mora veu insostenible que les famílies tinguen
l’oportunitat d’escollir en qualsevol zona del nostre territori els
Programes d’Ensenyament Bilingüe”.

La Comissió d’Educació
d’Escola Valenciana està totalment d’acord amb el conseller Font de Mora
quan diu que “el propósito del sistema educativo es que los alumnos
valencianos tengan competencia oral y escrita en los dos idiomas
oficiales y aprendan un idioma extranjero”. Des d’aquesta òptica un
sistema educatiu valencià que compta actualment amb Programes Bilingües
(PEV i PIL), un Programa Monolingüe en Castellà (PIP) majoritari i un
experiment de Programa British Schools sense rigor pedagògic implantat
en 6 centres, no és la millor manera per avançar cap a un Programa
d’Ensenyament Plurilingüe real.

Programa
d’Ensenyament Plurilingüe

La Conselleria d’Educació ja ha
descartat replantejar per a aquesta legislatura un nou model
d’ensenyament basaten el plurilingüisme per a aquesta legislatura, “el
plurilingüesme educatiu real valencià no passa per experiments com el de
les 6 escoles que enguany basen l’ensenyament en un 80% d’assignatures
en anglés, passa per fonamentar-se en més de 25 anys d’ensenyament
bilingüe propi dels programes d’ensenyament en valencià, que són els
únics que estan donant bons resultats per establir un bon model
plurilingüe”, explica Diego Gómez.

Des d’Escola Valenciana es
considera que seria molt fàcil aconseguir la normalització definitiva
del valencià si l’administració valenciana iniciara actuacions en aquest
sentit, ja que malauradament la llengua pròpia no està normalitzada en
tots els àmbits d’ús. Per això cal donar-li una empenta potent. “No
estem per models lingüístics educatius de xifres com és el 30%-30%-30%
dels gallecs i els bascos per una raó molt senzilla: malauradament les
dues llengües cooficials del nostre territori no estan equilibrades. Els
xiquets i xiquetes tenen la gran sort de dominar el castellà perquè
està present a tots els àmbits de la seua vida, però el valencià no.
Caldrà reforçar per igual a tot l’alumnat l’aprenentatge del valencià,
per això volem saber realment si el conseller està a favor de la
recuperació del valencià o no. Nosaltres estem a favor de la competencia
total en castellà, però eixa ja la tenim tots, ara caldrà assegurar la
competència lingüística de valencià per a tots i totes i com no, anar
incorporant una tercera llengua estrangera, però sense perdre de vista
que cal dominar per igual les dues oficials i aquest fet encara no s’ha
donat”, assegura Gómez.

Aquest desequilibri fa que en un Programa
d’Ensenyament Plurilingüe valencià s’ha de fer especial incidència en
el valencià com a llengua vehicular sense oblidar mai el castellà i
altres llengües com l’anglés, que garantesca el plurilingüisme a tot
l’alumnat siga de les zones valencianoparlants com de les
castellanoparlants, pel fet que l’alumnat de les zones
castellanoparlants no té perquè estar en desigualtat de condicions i ha
de tindre les mateixes oportunitats per dominar les dues llengües
oficials i una llengua estrangera.

Des d’Escola Valenciana es
dubta que Font de Mora estiga per la recuperació del valencià, ja que
s’ha oblidat completament d’emprendre mesures al respecte. Per què no
incorporar valencià pràctic a la ESO per a aquell alumnat que no domina
la part oral? Per què el conseller fa declaracions del tipus “queremos
ver en la legislación como exigir inglés en los cuerpos docentes y que
haya cambios en la legislación estatal” i no adopta mesures encara més
bàsiques com és que el professorat dels instituts tinga la capacitació
lingüística en valencià per garantir la demanda de l’alumnat i les seus
famílies? Les dades no menteixen: 95.424 alumnes que estudien en els
Programes Bilingües en valencià a l’escola durant aquest curs deixaran
de fer-ho quan estiguen a l’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius per
maca d’oferta.

La Festa pel
Valencià

La primera visualització multitudinària d’estima
pel valencià que està organitzant Escola Valenciana aquest curs es farà
efectiva el 9 d’octubre, una data molt simbòlica per als valencians i
valencianes, amb un acte a la ciutat de València on participaran milers
de ciutadans i ciutadanes en una macrotrobada de centres d’ensenyament
en valencià i un concert especial del grup Obrint Pas per finalitzar la
celebració dels 25 anys de Trobades, unes festes pel valencià que cada
any reuneixen a més de 200.000 assistents al llarg de les nostres
comarques.

Quant a elraig

L\'Associació per la Llengua EL RAIG de Crevillent (El Baix Vinalopó)es va crear l\'any 1989 i té com a finalitat treballar per la normalització de la nostra llengua, estatutàriament valencià i acadèmica català, tant en l\'àmbit educatiu com social i dels mitjans de comunicació, per a la qual cosa realitza activitats lúdiques, educatives i reivindicatives. Forma part de la Federació Escola Valenciana, de la qual n\'és membre fundador.
Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.